The Facebook Conference – Heinz en de kunst van story telling #tfc2013

heinz

Op 9 oktober 2013 vond The Facebook Conference plaats. Hieronder mijn korte verslag van één van de sessies: Heinz loves conversations – The power of storytelling.

Net als Heineken (ook op The Facebook Conference 2013) is Heinz ketchup eigenlijk niet meer dan een product in een flesje. Op zich valt er weinig over het product te praten. Ketchup heeft geen features, geen knopjes of nieuwe versie. Heinz heeft hiervoor een eenvoudige oplossing: story telling.

Joris Veger van Heinz begint met een verhaal. Het verhaal van Heinz. Mooi dat het bedrijf zo sterk de historie (sinds 1876!) meeneemt in de communicatie. Dat beklijft. Zeker als het nog persoonlijk wordt ook, want op de vraag of je een slapper, cheater, banger of tapper bent reageert de zaal enthousiast. Online wordt er meteen veel over gesproken, deze reactie is het directe bewijs dat story telling werkt.

De verhalen die Heinz vertelt zijn onder te verdelen in vier categorieen:

  • Icon (iconische verhalen uit de geschiedenis)
  • Pure (over het product)
  • Hero (de geheimen van het product)
  • Always (hoe je Heinz altijd kunt gebruiken)

Wanneer Heinz zelf aan het woord is op Facebook, gebruiken ze de ‘speak, spot en spark’- methode, waarvan ‘spot’ bijvoorbeeld een foto is van een celebrity met een fles Heinz ketchup.

Wat mij aansprak is dat Heinz de fans ook zelf verhalen laat vertellen. Dit doen ze middels de zogenaamde Talking Label, een label waarvan je kunt bepalen welke tekst erop komt. Deze wordt niet alleen door consumenten besteld, maar ook gebruikt als cadeautje van Heinz aan hun fans. Kost weinig en toch heel persoonlijk. Veger benadrukt ook dat ‘little acts of kindnessess’ werken. Ik geloof daar zelf ook in.

Ook laten ze de fans aan het woord in panels (500 panelleden die o.a. Facebook posts beoordelen) en in bijeenkomsten waarin de grootste fans de nieuwe oogst tomaten uit de fles mogen knijpen. De mini’s van Albert Heijn worden ook ingezet, via Facebook wordt de community gevraagd de mooiste foto’s met hun ketchup mini in te sturen. Goede inhaker.

De rijdende picknickmand wordt ook genoemd. Een grappig idee, om een picknickmand door het Vondelpark te laten rijden. Dit levert op een vrij eenvoudige manier content op. Alleen jammer dat niet iedereen begrijpt wie de afzender is, zo getuigt dit filmpje.

De video die als afsluiter werd gebruikt, toont hoe mooi Heinz uit de historie kan putten (icon). Het geklop op de flesjes ging over in applaus van de zaal.

 

 

Leave a Comment

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!