Onlangs zag ik een tweet voorbij komen van @GVerdonk, waarin hij aangaf dat hij het niet logisch vond dat OneDrive een knop heeft waarop staat “Aanmelden”. Volgens Gerwin is “Inloggen” gangbaar in Nederland. Voor de duidelijkheid, het gaat om de situatie wanneer je reeds een account hebt aangemaakt voor een website en later met je gebruikersnaam en wachtwoord wilt inloggen. (Je ziet het, ik gebruik dus zelf inloggen.)
Deze tweet heb ik op Yammer in ee npolletje gedeeld met mijn collega’s met de vraag wat zij er van vonden. Na enkele dagen zag het resultaat er zo uit:
Driekwart van mijn collega’s was het dus met Gerwin eens. Maar er ontstond ook een discussie. Een collega die eerder lokalisaties heeft gedaan voor bepaalde software (en dus enig recht van spreken heeft) zei het volgende: “Het is aanmelden en afmelden. Inloggen is verbasterd Engels. Je bent jezelf aan het aanmelden bij het systeem. Je gaat ook niet inloggen voor een cursus. ”
Een andere collega reageerder daarop met: “Heel de IT wereld is verbasterd Engels. Daarbij staat ‘Inloggen’ gewoon in de Van Dale. Dus is het een gewoon Nederlands woord. ” En inderdaad, Van Dale zegt dit:
En wat is de betekenis van het woord ‘Aanmelden’ volgens Van Dale?
Het feit dat je als gebruiker ook kunt ‘Inloggen’ bij Van Dale, geeft aan dat dit instituut zelf een duidelijke keuze heeft gemaakt. Het feit dat er bij ‘Aanmelden’ twee betekenissen staan geeft al meer ruimte tot discussie. Bij opgeven, zoals in de eerste betekenis, denk ik zelf aan het invullen van een formulier.
Ik ben vervolgens eens op onderzoek gegaan. Van een aantal grote merken of bekende sites heb ik op een rijtje gezet wat er gebruikt wordt.
Website | Oorsprong | Inloggen | Aanmelden | Registreren |
Spotify | ENG | JA | Aanmelden | |
Nuon | NL | JA | Aanmelden | |
Essent | NL | JA | Aanmelden | |
ING | NL | JA | Aanvragen | |
Ziggo | NL | JA | Registreren | |
ENG | JA | Sign Up | ||
T-Mobile | NL | JA | Registreren | |
Digi-D | NL | JA | Aanvragen | |
ENG | JA | Lid worden | ||
UPC | NL | JA | Registreren | |
Rabobank | NL | JA | – | |
Hema | NL | JA | Registreren | |
Hi | NL | JA | Registreren | |
Blackberry | ENG | JA | Registreren | |
Netflix | ENG | JA | Registreren | |
MSN | ENG | JA | Registreren | |
Wikipedia | ENG | JA | Registreren | |
ABP | NL | JA | Inloggegevens aanvragen | |
Viva | NL | JA | Registreren | |
NS | NL | JA | Account aanvragen | |
Blendle | NL | JA | Aanmelden | |
OneDrive | ENG | JA | Registreren | |
ENG | JA | Aanmelden |
De meeste sites gebruiken het woord ‘Registeren’ wanneer er een nieuw account aangemaakt moet worden. Het is interessant om te zien dat sites als Blendle en Facebook juist ‘Aanmelden’ gebruiken om te registreren. Daarnaast zijn het vooral de gelokaliseerde (van oorsprong Engelse taal) sites die ‘Aanmelden’ gebruiken, zoals OneDrive, LinkedIn, Facebook en Blackberry. De sites van Nederlandse oorsprong gebruiken voornamelijk ‘Inloggen’.
Aangezien er geregeld ‘Aanmelden’ wordt gebruikt voor het registreren zou het verwarrend kunnen zijn om dit woord te gebruiken wanneer je wilt ‘Inloggen’ op een site. Mijn persoonlijke advies zou dan ook zijn om ‘Inloggen’ te gebruiken.
Je zou kunnen zeggen: #lekkerbelangrijk. Maar uiteindelijk gaat het toch om een gebruikerservaring. En je wil dat je gebruikers de beste ervaring mogelijk hebben. Men moet zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zijn. De tijd, al zijn het miliseconden, dat je erachter moet komen dat met ‘Aanmelden’ bedoeld wordt dat je moet inloggen zijn kostbaar en dit kan irritatie en uiteindelijk ontevredenheid over je merk opleveren. Vooral wanneer meerdere zaken in de online ervaring niet helemaal perfect zijn.
Wat vind jij?