8 manieren voor ‘word of mouth’

Een succesvolle campagne is er een waar men over praat. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Ik kwam op Slideshare de volgende acht punten tegen die je kunnen helpen bij het bedenken van een (social) campagne. Bij ieder van de acht manieren heb ik een voorbeeldvideo gezocht, zodat je op je je op je gemak kunt laten inspireren. Aan het einde van deze blogpost vind je de hele presentatie, die de moeite waard is om door te nemen.

 

1. Make New Rules

Dit vind ik persoonlijk een hele mooie: verander – of liever – breek de regels en doe zoals anderen het niet eerder deden. Zo geeft Virgin ‘Rockstar Service’ aan hun klanten: ‘On a Virgin Holidays Cruise everyone gets treated like a Rockstar…’

httpv://www.youtube.com/watch?v=Rn6obVHnju0

2. Market a belief

Vind een passie, die zowel je klant raakt als je bedrijf en produkt. Zo scoorde Dove met ‘real beauty’ en gaf Pepsi met het Pepsi Refresh Project geld aan mensen met goede ideëen om de wereld te verbeteren.

httpv://www.youtube.com/watch?v=srY7Wkl2IbI

3. Create belonging

Laat je klanten zich een onderdeel van een groep voelen en laat hen samenwerken. Een bekende actie is Nike Plus, waarin je hardloopgegevens met elkaar kunt delen, elkaar kunt uitdagen, routes kunt delen, etc.

httpv://www.youtube.com/watch?v=UfWTQA6QPk4

4. Enable Expression

Geef mensen een podium om zichzelf te uiten, in combinatie met je merk. Hoe gaaf is het wanneer mensen jou merk op hun lichaam hebben laten tatoeëren (Harley Davidson)? En hoe mooi is het als je je persoonlijke schoenen kunt creëren (Nike I.D.)?

httpv://www.youtube.com/watch?v=SjEJRTEVCs0

5. Create or curate culture

Bouw de relatie met de klant niet direct rondom je product, maar om iets wat ze reeds in hun hart gesloten hebben. Zo startte American Express in 2002 het Tribeca Film Festival en worden er speciale cardmember events gehouden.

httpv://www.youtube.com/watch?v=kZapscHwf8o

6. Leverage tension

Zorg voor spanning. Wees controversieel. Wat dacht je van Philips Heist, een korte film gemaakt voor de Philips Ambilight televisie? Bekijk ook de  ‘making of’.

httpv://www.youtube.com/watch?v=C5yhxqkJiAQ

7. Use scarcity

Schaarste maakt de mens gretig. Hoe vaak is een website lancering niet invite only? Microsoft’s vindmachine Bing liet iedere pagina van het boek van Jay-Z in het echte leven verschijnen. Op Billboards, op borden in restaurants in bioscopen en zelfs verpakkingen van hamburgers. De video legt het beter uit dan ik:

httpv://www.youtube.com/watch?v=XNic4wf8AYg

8. Encourage play

Maak een spel (of ‘game’) van een campagne. De ingrediënten : een vijand, een uitdaging, een beloning en plezier. Dit is goed toegepast door Volkswagen, die in 2010 in plaats van een televisiespotje een iphone app besloot te maken, Het resultaat zie je in de volgende video:

Bron: How to Get People to Talk About Your Brand door David Yeend.

Bekijk de hele presentatie op Slideshare:

Leave a Comment

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!